Ahoj, jsem Háňa a chtěla bych vám ukázat, že i ti z vás, kteří jako já nenechají dopustit na tradiční techniky ruční kresby nemusí zoufat a směle mohou zrealizovat svoje nápady. Jak postupuju při zrození potisku já s využitím ruční kresby jako pilíře návrhu, vám ukážu na svém posledním obrázku „VyMetal“ v původním znění „Metálista“.
Výhodou techniky, kterou používám je, že s ní na počátku můžete pracovat prakticky kdekoliv vás napadne a kde máte s sebou zrovna tužku a kus papíru, případně rovnou fixy. Samozřejmostí je nejprve nalézt vhodnou myšlenku, na což bohužel nemám 100% radu, jak na to. Mnohdy je to pouhá náhoda, kdy vás zkrátka políbí múza na čelo a důvtipná myšlenka je na světě. Každopádně nejdůležitější je neustále se dívat kolem sebe. Pozorovat lidi, reklamy, prohlížet internet a nechat se inspirovat vším, co vidíte a slyšíte.
Mé návrhy vznikají v podstatě v pěti hlavních krocích:
1. Nápad a sbírání informací
Přemýšlela jsem dlouho co vytvořit. Pravdou je, že ze světa hudby moc potisků vytvořeno nebylo, a tak se vlivem několika asociací zrodilo nejprve slovo „Metálista“ a nápad dostával v hlavně svůj vizuální charakter. Nedílnou součástí byl v tomto případě i web a hledání toho, jak vlastně opravdoví metalisté vypadají, co nosí za tetování, oblečení jaké mají vlasy apod. Obrázek, i když využívám stylizaci, by měl využívat jistou míru reality. Chci, aby se obrázek líbil právě cílové skupině lidí, která poslouchá daný žánr, a tak je důležité, aby obsahoval do jisté míry charakteristické prvky metalu.
2. Papír a tužka – první skica
Nejtěžší část je tedy hotová a teď konečně k té realizaci. Já osobně preferuji více ruční kresbu před digitální, a proto vždy začínám s papírem a tužkou. Můžu ji použít kdekoliv, ať už doma nebo venku, kde není přístup k počítači nebo tabletu. I skuteční komiksoví umělci pracovali a mnohdy i pracují nejprve technikou ruční kresby s nástroji jako jsou papír, tužka, fix či tuš. Nejprve tedy kreslím tužkou podobu Metálisty. Chlapíka poslouchajícího drsnou hudbu. Je to mnohdy pokus omyl. I když mám v hlavě myšlenku, jak by mohl obrázek vypadat, často se jeho konečná podoba vytváří až přímo na papíře, kde zkouším různé podoby charakteru, přidávám nebo ubírám detaily podle fotek skutečných drsných chlapíků nebo vlastní invence až do té doby, než jsem spokojená. Samozřejmě nezapomínám ani na smeták, který v tomto případě hraje klíčovou roli. Není to pořád ono. Přidávám tedy ostny na rameno a pavouka na koště. :)
3. Fix – klíčová fáze
Následně přichází na řadu fix, který dodá náčrtu konečný styl kresby. Je to vlastně nejdůležitější krok z celé práce. I když by se někomu zdálo, že prostě jen obtáhnu, co jsem nakreslila tužkou, není tomu tak. Mnohdy se až tady rozhodnu něco přidat, některou linku zesílit či vůbec nedělat. Často až tady dokreslím i detail, který mě právě napadne, protože jak řekl slavný architekt Mies van der Rohe „Bůh je ukryt v detailech“ a právě to je někdy to, co kresbě může chybět a dodat jí živost.
4. Vektorizace: Z papíru a pixelů do linek a vektoru
Pokud usoudíte, že je kresba hotová, dostanete se ke kroku, kde se počítači už prostě nevyhnete. Je potřeba kresbu dostat nějakým přenosovým zařízením do počítače (sken či foťák) a pak kresbu zvektorizovat. Než kresbu budete ale fotit, nezapomeňte vygumovat veškerou tužku z papíru, aby na papíře nezůstaly rušící zbytečné čáry. Je-li obrázek v digitální podobě, připravím ho před převodem do vektorů nejprve ve Photoshopu pomocí nástroje „Úrovně“ (Obraz > Přizpůsobení > Úrovně), kde umocním černou (stíny) posunutím jezdce více doprava a naopak i bílou (světla) posunutím vlevo tak, aby na obrázku byla jen kresba a žádné další šedé rušící šumy, které mohou vzniknout při přenosu a překážely by u vektorizace. Případně obrázek oříznu jen na okolí kresby.
Když mám hotovo, otevřu si Illustrator a objekt si zvektorizuji přes volbu „Živá vektorizace“. Buď lze využít některou z přednastavených možností jako Komiksová kresba, Černobílé logo, Výchozí nebo využít vlastní nastavení, jak je popsáno v článku od inmaxe. V podstatě jde o to, nalézt vhodné nastavení, aby nedošlo k přílišné ztrátě detailů. Poté označím obrázek a dám volbu „Rozdělit“, která se objeví na horní liště po převodu do vektorů a odstraním zbytečné bílé pozadí. Zbytek bílé plochy ponechám pro obarvení obrázku.
5. Blížíme se k cíli – barva a písmo
Jakmile je obrázek konečně ve vektorech, je to jen na vlastní fantazii jakou barevnou podobu dostane. Vzniklé bílé plochy libovolně obarvím. Nezapomeňte však na to, že pořízená fotka obrázku byla v barevném prostoru RGB, ale k tisku je potřeba CMYK. Proto než začnete s obarvováním, je potřeba přes volbu Soubor > Barevný režim dokumentu > CMYK barva změnit barevnost na tiskové barvy. Jinak se budete možná hodně divit, že křiklavé barvy v RGB by ve CMYK tisku vypadaly úplně jinak.
Bastardí trička se ve výsledku tisknou v barvách Pantone. Tyto barvy vybírá podle vzorníku až Bastard při finalizaci dat do tiskárny. (pozn. Bastardu)
Barva ale mnohdy není to, co je potřeba obrázku k jeho dokončení dodat. Někdy jako i tady dělá final i nápis s vhodně vybraným fontem. Původní návrh byl „Metálista“. Bylo tedy na místě najít nějaký vhodný font podobající se právě písmům z metalových plakátů a tím umocnit hudební styl. Jak ale mnozí vědí, každý přemýšlí jinak a je dobré návrh někdy ukázat před realizací jiným lidem, které napadne něco dalšího. Nebraňte se tvrdohlavě cizím názorům, můžou vám i pomoct k dalšímu nápadu. Proto se díky veřejnému hlasování stal z Metálisty „VyMetal“, který zkrášlí trička metalových nadšenců.
I když možná můj postup vypadá složitě, není tomu tak. Rozhodně, pokud máte rádi kresbu jako takovou, je na ni v tomto stylu práce dostatek prostoru. Nemusíte zoufat pokud třeba nevlastníte tablet, ale chtěli byste něco zkusit vytvořit. Jde to i bez toho a není to překážka. Naopak, takhle můžete nakreslit svůj nápad třeba i na metalovém koncertu a nemusíte čekat, až dorazíte domů k počítači :)
Ahoj, jsem Dežik a vítám Vás u svého druhého blogpostu. Chtěl bych se věnovat práci s vrstvami a to od úplné píky. Pamatuji si totiž, že právě vrstvy pro mě byly absolutní španělskou vesnicí a jejich pochopení pro mne bylo něco jako objevení zlatého pokladu. Dole najdete video, které tento tutoriál dále rozšiřuje. Začneme otevřením nového dokumentu (Ctrl+N).
V pravém dolním rohu je okno nazvané "Vrstvy" nebo "Layers" a to je pro nás klíčové. S novým dokumentem se nám otevřela první vrstva, která se jmenuje "Pozadí" nebo "Background", doporučuji do této vrstvy nepracovat a nechat si ji jako pojistku. Uděláme si novou vrstvu. Můžeme použít dva způsoby, první je klávesová zkratka "Ctrl + J", která nám zduplikuje již vytvořenou vrstvu "Pozadí / Background" a nebo kliknutím na druhou ikonku zprava v pravém dolním rohu (hned vedle ikonky koše) pojmenovanou "Vytvořit novou vrstvu / Create a new layer". Tato funkce nám udělá novou prázdnou vrstvu.
Vrstvy přirovnávám k průhledným fóliím, které se postupně skládají na sebe. Podle toho, jak zakryjeme/popíšeme vrchní "folii", tak bude vidět obsah spodních "fólií". Ukážeme si to na následujícím obrázku. Do vrstvy č. 1 udělám křížek a do vrstvy č. 2 červené kolečko, které nám zakryje křížek, protože se vrstva č. 2 nachází nad vrstvou č. 1.
Pořadí vrstev můžeme změnit chytnutím vrstvy, tažením a vsunutím vrstvy mezi požadované dvě. Vrstvy a skupiny (níže) se dají přejmenovat a to dvojklikem na jejich název, přepsáním a potvrzením pomocí klávesy "enter".
Pro lepší přehlednost se vrstvy dají i seskupovat. Jsou na to dva způsoby. 1) Kliknutím na tlačítko "Vytvořit novou skupinu / Create a new group". Vytvoří se nám nová skupina, do které si můžeme přesunout vybrané vrstvy (pozor, pro skupiny platí stejné pravidlo jako pro vrstvy - čím výš je položená, tím je více vidět a taktéž vrstvy v ní). 2) Další způsob je označení vrstev, které chceme mít seskupené, a stisknutí kláves "Ctrl+G". Zobáčkem si skupinu zavíráme a otevíráme, abychom viděli, které vrstvy jsou uvnitř. Pokud chci udělat ze skupiny jednu vrstvu, označím vrstvu a použiji klávesy "Ctrl+E". Když si chci skupinu zachovat, ale zároveň z ní udělat vrstvu, stlačím "Ctrl+Alt+E". V tomto případě se vrstva obtiskne a skupina zůstane zachována.
Poslední, o čem chci mluvit a co je mou oblíbenou funkcí, je barevné zvýraznění vrstev a skupin. Najdeme si vrstvu nebo skupinu, kterou chceme zvýraznit, klikneme na ní pravým tlačítkem myši a dole si najdeme barvu, kterou budeme zvýrazňovat. Hodí se to například pro práce určené sem na Bastard.cz, kde je limit 5 barev.
Nezapomeňte zhlédnout i video níže, které dále rozvíjí zmiňované poznatky a ukazuje je v praxi. Vrstvy toho samozřejmě umí mnohem a mnohem více, ale to už je na další tutoriál. Tak ať vám to s těmi vrstvami jde! ;)
Vánoce už doslova buší na dveře, obchodní centra praskají ve švech, ale vy můžete být v klidu! V Bastardu vyřešíte dárky těsně před Štědrým dnem a pak už si budete jen užívat tu pravou vánoční pohodu. Máme pro vás přehled termínů, které byste neměli propásnout, pokud chcete svůj balík do Vánoc.
Všechny naše zásilky odesíláme každý den prostřednictvím Balíku do ruky České pošty anebo IN TIME spedice s garancí doručení do druhého pracovního dne. Přesto se může stát, že se v těchto, pro pošťáky velmi vypjatých dnech, zásilka o jeden den zpozdí. Svůj balík můžete sledovat prostřednictvím aplikace České pošty anebo INTIME aplikace. Číslo balíku obdrží každý e-mailem při odeslání zásilky.
Do kdy je třeba objednat, aby vám byl balíček doručen do Vánoc?
Pokud si chcete zásilku vyzvednout osobněv pražském CVRKu, stačí, když objednáte nejpozději do středy 23. 12. do 12. hodiny. Balíček si pak můžete vyzvednout buď ještě ve středu večer mezi 18. a 19. hodinou nebo přímo na Štědrý den od 10 do 16 hodin.
Dárkové poukazy doručované elektronicky (tedy e-mailem) můžete objednávat až do 23. 12. s tím, že nám na e-mail info@bastard.cz zašlete potvrzení o platbě z vašeho internetového bankovnictví nebo zaplatíte pomocí platební karty či Paypalu, který umožňuje okamžitý převod peněz.
Případné dotazy pište na info@bastard.cz nebo do diskuze dole.
Přejeme Vám pohodové Vánoce a hromadu vytoužených dárků!
V tomto tutoriálu vám ukážu, jak si vytvořit vlastní knihovnu štětců, které vám umožní variabilitu stop při kreslení.
1. Vytvořte nový dokument
Otevřete si nový dokument Adobe Ilustrator, který si uložte, abyste dokument neztratili (CTRL + S).
2. Vyberte nástroj tvarů
V panelu nástrojů si vyberte Nástroj tvarů. Pro základní tvary můžete použít klávesovou zkratku – elipsa – L, obdélník – M.
3. Zvolte výplň tvaru
Zvolte si výplň bez obrysu. Výplň nemusí být černá. Pokud chcete malovat jinou barvou, zvolte si barvu výplně dle své volby.
4. Definujte tvar štětce
Pomocí nástroje tvarů si nakreslete různé obrazce. Můžete se držet základních tvarů (obdélník, elipsa, šestiúhelník, atp.), které jsou v Ilustrátoru přednastaveny. Fantazii se však meze nekladou. Můžete si nakreslit také vlastní tvary, ze kterých pak vytvoříte stopu.
5. Aktivujete si ovládádcí panel – Stopy.
6. Přetáhněte tvary do stop
Přetáhněte pomocí myši jednotlivé tvary (po jednom) do otevřeného okna.
7. Vytvořte novou objektovou stopu
Po přetažení se otevře okno Nová stopa. Zvolíte typ: Nová objektová stopa. A potvrdíte OK.
8. Nastavte si stopu podle svého
Otevře se vám okno Volby objektové stopy. Důležité je zvolit si směr stopy (1). Stopu si můžete také pojmenovat (2) a potvrdíte OK (3).
9. Vytvořte si vlastní knihovnu
Takto si postupně vytvoříte vlastní knihovnu ze všech vlastních tvarů.
10. Kreslete s použitím vlastních štětců
Pomocí nástroje štětec (klávesová zkratka – B) pak můžete kreslit. Nejprve v okně Stopy kliknutím zvolíte, kterou stopou chcete kreslit a pomocí štětce kreslíte, co jen chcete. Šířku štětce můžete upravit pomocí nástroje tloušťka tahů.
TIP: Jakmile obrázek dokreslíte, doporučuju všechny tahy rozdělit (OBJEKT – ROZDĚLIT VZHLED), aby vám při zvětšování a zmenšování objektů zůstala tloušťka linií stejná.
Chceš bastardí tričko ZDARMA? Tak zahoď nejdřív tričko, co máš na sobě a ukaž nám to na Instagramu. Autoři nejoriginálnějších nebo nejoblíbenějších fotek si rozdělí 10 bastardích triček.
Aby byl příspěvek zařazen mezi soutěžní, musí splňovat všechny tyto body:
Soutěžící pořídí fotku, jak si sundává, zahazuje či jinak „znehodnocuje“ své staré tričko. Fantazii se meze nekladou.
Fotku zveřejní na svém profilu na Instagramu s vlastním textem a hashtagy #bastardcz #zahodtricko.
V textu příspěvku označí Instagram účty tří svých kamarádů a vyzve je, aby udělali to samé.
O co hrajeme?
10x tričko podle vlastního výběru od Bastard.cz. Z toho pět triček si rozdělí autoři soutěžních fotek, které získají celkově nejvyšší počet likes/srdíček. O dalších pěti výhercích rozhodne porota Bastard.cz, která vybere podle svého vkusu pět nejoriginálnějších fotek.
Ano, soutěžící může v průběhu hry na svém účtu zveřejnit libovolný počet soutěžních fotek. Z každého účtu však může vyhrát pouze jedna fotka. To znamená, že do závěrečného vyhodnocení bude započítána pouze ta soutěžní fotka, která má na daném účtu největší počet likes/srdíček.
Do kdy soutěžíme?
Soutěž probíhá od 15. do 30. 9. 2015. Výherce oznámíme 1. 10. 2015 formou příspěvku na Instagramu. Zároveň v tomto příspěvku označíme jednotlivé výherce. Ti si pak napíšou na info@bastard.cz o tričko, které si vybrali.
Pořadatel Bastard.cz si vyhrazuje právo vyloučit ze soutěže jakéhokoliv účastníka na základě podezření z nekalého jednání (např. nákup likes přes specializované aplikace jako je addmefast.com apod.).
A teď hurá, všechna trička dolů! Nová trička od Bastardu už se na vás třesou. Držíme palce.
Milí grafici, Basty pro vás přes rok zase našetřil nějaké ty penízky navíc. Pro tentokrát mezi vás rozdělíme 45 000 Kč (o 5 tis. víc než loni). Nebude to ale zadarmo! Účast v soutěži si zajistíte tak, že vybereme váš návrh k realizaci, a to v období od 20. srpna 2015 do konce února 2016.
Kdo se účastní soutěže?
Slosování se automaticky účastní každý grafik, jehož návrh na tričko vybereme k realizaci v období od 20. srpna 2015 do konce února 2016 (29. 2). Výběrem se rozumí podepsání licenční smlouvy. Tričko s novým motivem tedy nemusí být do tohoto termínu nutně v prodeji. Kolik návrhů od tebe vybereme, tolik budeš mít v soutěžním osudí papírků. To znamená, čím víc potisků, tím větší budeš mít šanci na výhru. Pozor! Do soutěže se nezapočítávají návrhy na spodní prádlo.
Jako každý rok odměníme také grafika, který bude mít za soutěžní období nejvíce přijatých návrhů. Dostane od nás 7 000 Kč.
O co hrajeme?
První vylosovaný - 18 000 Kč (12 000 Kč v hotovosti + 6 000 Kč ve zboží)
Druhý vylosovaný - 12 000 Kč (7 000 Kč v hotovosti + 5 000 Kč ve zboží)
Třetí vylosovaný - 8 000 Kč (4 000 Kč v hotovosti + 4 000 Kč ve zboží)
Nejvíc návrhů - 7 000 Kč
Vylosován může být každý grafik pouze jednou. Všechny výhry si tedy rozdělí minimálně tři autoři. Losování proběhne v pátek 4. 3. 2016 na sletu bastardích TOP grafiků v Praze.
Jsi na Bastardu poprvé a chceš se stát naším grafikem?
Registruj se vpravo nahoře (kliknutím na Přihlásit se) a založ si profil, abys mohl nahrávat návrhy na web. Kompletní informace pro grafiky najdeš na www.bastard.cz/pro-grafiky.
Ukaž nám, jak fandí praví bastardi! Vymysli originální bastardí hokejový pokřik a vyhraj oficiální dres českého hokejového nároďáku Tipsport a tričko Hokejový lev.
O co hrajeme?
1. místo: reprezentační dres českého hokejového týmu, 2x tričko Hokejový lev
2. místo: reprezentační dres českého hokejového týmu, tričko Hokejový lev
3. místo: tričko Hokejový lev
4. místo: tričko Hokejový lev (cena poroty)
5. místo: tričko Hokejový lev (cena poroty)
Jak se zúčastnit?
1) Napiš nám do komentářů pod tímto FB statusem originální bastardí hokejový pokřik na podporu české reprezentace na MS v hokeji.
Čím originálnější bude tvůj komentář, tím větší šanci máš na výhru. Nepiš nám romány, buď stručný/á. Pozor! Status bude zveřejněn v pondělí 27. 4. kolem 19:00.
2) My všechny komentáře zveřejníme v podobě obrázků v albu na FB stránce. Pak už zbývá jen zběsile lajkovat!
Uzávěrka pro komentování je ve čtvrtek 30. 4. 2015 ve 12 hodin. Pak zpracujeme všechny příspěvky do obrázků, na kterých bude soutěžní vizuál, tvoje aktuální profilová fotka na FB a tvůj komentář/pokřik. Obrázky zveřejníme na Facebooku v soutěžním albu. Pak už stačí jen pro svůj obrázek získat dostatek likes. Hlasování potrvá do úterý 5. 5. 2015 do 12 hodin, kdy všechny likes spočteme a vyhlásíme vítěze.
Kompletní pravidla soutěže:
1. Účastníkem soutěže se stane registrovaný uživatel Facebooku, který vloží komentář pod soutěžní status na oficiální facebookové stránce Bastard.cz do čtvrtka 30. 4. 2015 do 12 hodin.
2. Aby mohl být komentář zařazen do soutěže, musí splňovat tuto podmínku: Jedná se o originální hokejový pokřik na podporu českého národního týmu na MS v hokeji.
3. Účastník soutěže může vložit pod soutěžní status pouze jeden komentář.
4. Pořadatel soutěže Bastard.cz všechny komentáře zveřejní ve formě obrázků v albu na své facebookové stránce ve čtvrtek 30. 4. 2015.
5. Na obrázku bude soutěžní vizuál s aktuální profilovou fotkou účastníka soutěže na Facebooku a bublinou s jeho soutěžním pokřikem.
6. V okamžiku zveřejnění soutěžního alba začne hlasování.
7. Hlasování proběhne formou udílení „To se mi líbí“ k jednotlivým obrázkům v soutěžním albu.
8. Konec hlasování je v úterý 5. 5. 2015 ve 12 hodin. Poté se seřadí obrázky podle počtu „To se mi líbí“.
9. Účastník soutěže, jehož obrázek získá nejvíc „To se mi líbí“ vyhraje cenu pro první místo. Účastník soutěže, jehož obrázek získá druhý nejvyšší počet „To se mi líbí“ vyhraje cenu pro druhé místo. Účastník soutěže, jehož obrázek získá třetí nejvyšší počet „To se mi líbí“ vyhraje cenu pro třetí místo.
10. Ceny za čtvrté a páté místo udělí pořadatel Bastard.cz soutěžícím s nejoriginálnějším pokřikem.
11. Pořadatel Bastard.cz si vyhrazuje právo vyloučit ze soutěže jakéhokoliv účastníka na základě podezření z nekalého jednání (např. výměna nebo nákup likes přes FB skupiny nebo specializované aplikace, apod.).
12. Soutěž pořádá Bastard.cz s.r.o. a Facebook za ni nenese žádnou zodpovědnost.
Po roce jsme opět odměnili naše šikovné grafiky ve velké losovací soutěži! Do osudí jsme tentokrát vložili celkem 26 motivů, které jsme vybrali do prodeje v období od září 2014 do ledna 2015. Minimálně jedno želízko v ohni mělo devět bastardích autorů - RAX (12 potisků), Annie (4), Jordy (2), shape (2), zuzik (2), albanec (1), Hanoule (1), mitlvole (1) a Puc (1). Některé z potisků ještě nejsou v prodeji.
Prvním vylosovaným potiskem bylo Pštrosí překvápko od zuzika, která se tak těší z odměny 16 000 Kč. Na druhém místě skončil RAX s motivem Nežeru lidi (11 000 Kč) a třetí místo patří Jordymu s potiskem Zombee Mája (8 000 Kč). Záznam z losování si můžete pustit zde.
Prominentní post nejproduktivnějšího grafika obhájil opět RAX, kterému jsme vzali celkem 12 kousků. Za tento výkon si odnese navíc ke svému úspěchu v losovačce dalších 5 000 Kč.
Kdo vyhrál?
1. zuzik, Pštrosí překvápko - 16.000 Kč (11.000 Kč v hotovosti + 5.000 Kč ve zboží)
2. RAX, Nežeru lidi - 11.000 Kč (7.000 Kč v hotovosti + 4.000 Kč ve zboží)
3. Jordy, Zombee Mája - 8.000 Kč (5.000 Kč v hotovosti + 3.000 Kč ve zboží)